Friday, November 17, 2006


PMUKM garis 8 dasar utama

Oleh Norliza Abdullah

Kecemerlangan akademik, pembangunan sahsiah tunjang perjuangan


PERSATUAN Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (PMUKM) sesi 2006/2007 menggariskan lapan dasar utama sebagai tunjang perjuangannya sejajar dengan matlamat universiti menjana modal insan lebih berdaya saing.

Presidennya, Mazuwan Murad, berkata dasar berkenaan akan dilaksanakan secara bersepadu dalam usaha membawa pelajar ke landasan yang lebih baik dan cemerlang bersama aspirasi universiti itu dan negara.

Beliau berkata, dasar itu juga penting bagi PMUKM membudayakan kecemerlangan akademik dan pembangunan sahsiah dalam membentuk persekitaran harmoni dan muhibah.

Katanya, antara dasar berkenaan ialah memberi penekanan kepada pembangunan mahasiswa melalui kecemerlangan ilmu sesuai dengan kedudukannya sebagai pelapis kepemimpinan negara.

“Selain itu, merealisasikan hasrat UKM melalui pembangunan modal insan, menyemarakkan semangat toleransi dan integrasi kaum, memperjuangkan kebajikan pelajar dan hak mereka.

“Sebagai institusi akademik pastinya, Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) akan memberi tumpuan khusus kepada usaha memantapkan penguasaan akademik, keselamatan dan penempatan pelajar, pengangkutan, pemakanan dan kesihatan.

“Kami juga akan terus menerapkan konsep Islam Hadhari, mengekalkan kecemerlangan universiti di persada antarabangsa, prihatin terhadap kebajikan hal ehwal pelajar wanita serta peka kepada isu kerajaan,” katanya dalam ucapan dasar selepas Majlis Penyampaian Watikah MPP yang disempurnakan Naib Canselor UKM, Prof Datuk Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Sahabudin, di Bangi, malam kelmarin.

Hadir sama Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Prof Datuk Dr Mohd Wahid Samsudin dan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Akademik dan Antarabangsa, Prod Datuk Dr Sukiman Sarmani.

Sementara itu, Sharifah Hapsah berkata, MPP perlu menjadi contoh kepada warga kampus dengan memiliki jati diri kental dan bersikap terbuka bagi membantu pentadbir universiti mengekalkan kecemerlangan.

Sebagai pemimpin pelajar, katanya, mereka perlu memikirkan kepentingan golongan sasar dan memastikan segala pengurusan dijalankan lancar.

“Ini adalah ujian pertama sebagai pemimpin. Mereka bertanggungjawab memimpin pelajar sejajar misi UKM melahirkan graduan lebih bertanggungjawab dan mempunyai semangat daya saing tinggi,” katanya.

Sambil menyifatkan pelajar adalah pemilik kepentingan utama di universiti itu, beliau berkata, MPP pula adalah wakil mereka untuk berunding dengan pihak pentadbiran.

Katanya, UKM akan beralih kepada pendekatan berorentasikan pelajar yang bermakna pengurus akan memberi perhatian terhadap pengalaman pembelajaran mereka secara menyeluruh di kampus.

Sharifah Hapsah berkata, langkah itu perlu bagi melahirkan insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam bidang diikuti.

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Friday/Pendidikan/20061117090751/Article/

6 comments:

Mazuwan Murad said...

w`salam.. terima kasih qai.. nanti aku ubah dekat setting tu. harap-harap banyak benda yang boleh kita perbetulkan.

Gua said...

uish korg..

idup dekwan

Mazuwan Murad said...

haha.. thnx ikan. lama gile x nmpk.. sem depan futsal kot?? hahaha

baLdi MeraH said...

blog aku suda lawa giler...sila jgn curi code source.. aku buat sampai x tdo

Mazuwan Murad said...

hahaha! memang lawa.. tersusun gak la.. tp ko yg ajar aku cm tu kan? hahaahaha

Anonymous said...

Video Ader Kat Aku. Tapi Tak Render Lagi Untuk Masuk Dalam CD. Agak Sibuk Sket Kebelakangan Nie. Sabar Yer Pres.

Berita Harian Harini Punye Artikel Taknak Highlight?

Wassalam.