Thursday, December 14, 2006

Latihan amali peluang timba pengalaman

MAJLIS Perwakilan Pelajar Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) menyokong penuh cadangan Kementerian Pengajian Tinggi untuk melanjutkan tempoh latihan amali sehingga enam bulan bagi pelajar institusi pendidikan tinggi awam (IPTA) bagi memberi pendedahan suasana bekerja lebih banyak kepada mereka.

Kami menyifatkannya sebagai langkah proaktif seperti yang diumumkan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed kelmarin untuk mengurangkan masalah pengangguran di kalangan mahasiswa.

Apabila mahasiswa didedahkan dengan suasana alam pekerjaan, mereka mendapat lebih banyak input serta kemahiran yang tidak dipelajari dalam kuliah.

Kemahiran insaniah atau soft skills inilah yang dapat diterapkan dan diaplikasikan dalam tempoh latihan berkenaan sejajar dengan hasrat kementerian untuk melahirkan mahasiswa IPTA yang mempunyai pelbagai kemahiran.

Tempoh latihan amali yang sedia ada di IPTA iaitu selama 12 minggu tidak mencukupi untuk menimba pengalaman dan pengetahuan. Terdapat juga rungutan daripada pelajar yang mengikuti latihan amali menyatakan bahawa mereka hanya ditempatkan di bahagian yang mempunyai kekosongan dan bukannya tempat pengkhususan mereka.

Ada juga yang hanya datang ke pejabat untuk menjaga kaunter pertanyaan dan membuat urusan teknikal semata-mata. Hal sebegini berlaku disebabkan tempoh latihan amali yang terlalu singkat, apatah lagi tidak ada garis panduan yang khusus bagi firma yang menerima pelajar untuk latihan amali.

Dalam menghadapi dunia pasaran kerja yang semakin kompetitif, langkah memanjangkan tempoh latihan amali amat bersesuaian pada ketika ini. Kami menyambut baik langkah kementerian untuk menggubal serta menyediakan satu garis panduan buat majikan dalam melaksanakan program latihan amali kepada pelajar IPTA.

Setiap IPTA mempunyai tempoh latihan amali yang berbeza dan terdapat beberapa IPTA yang mempunyai tempoh latihan selama sebulan dan ada juga mengikut peruntukan cuti semester. Selain itu, tidak ada penyelarasan waktu bagi pelajar menjalankan latihan amali mereka sama ada pada semester terakhir atau sebagainya.

Hal ini kerana terdapat majikan atau firma yang berminat untuk mengambil pelajar yang menjalankan latihan amali untuk bekerja di tempat mereka. Namun, pelajar ini belum lagi menamatkan pengajian disebabkan mempunyai satu semester lagi di universiti.

Justeru, MPP KUIM mencadangkan latihan amali ini dijalankan pada akhir semester pelajar bagi memberi peluang kepada mereka meluaskan pengalaman dan menarik minat majikan menyerap masuk pelajar berkenaan ke jabatan atau firma mereka.

Selain itu, kami berpendapat program universiti yang dijalankan dengan kerjasama pihak swasta adalah baik, sebagai contoh, KUIM menjalinkan hubungan kerjasama dengan Malaysia Airports Berhad (MAB) bagi menempatkan pelajar KUIM untuk berkhidmat di Lapangan terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Buat masa ini, seramai 24 graduan KUIM bekerja sebagai ‘Duta Kecil’ bagi pelancong khususnya dari negara Asia Barat. Usaha sebegini dilihat sangat berkesan untuk memberi pendedahan kepada siswazah baru di samping membuka peluang pekerjaan kepada mereka.

Langkah ini adalah sejajar dengan saranan kerajaan untuk melahirkan graduan IPTA bersifat ‘Glokal’ yang berakar jati diri kebangsaan dan mampu bersaing di pentas antarabangsa. Penghantaran pelajar Malaysia ke luar negara bagi mengikuti latihan amali dilihat sebagai suatu usaha yang cukup baik dalam menyediakan peluang kepada pelajar mencari pengalaman dan memberi pendedahan berbeza mengikut acuan persekitaran negara asing.

Sebagai contoh, pelajar kejuruteraan dihantar ke Jerman atau Jepun untuk mengikuti latihan amali dan pelajar jurusan muamalat dan ekonomi dihantar menimba pengalaman di pusat perbankan antarabangsa seperti di Bank Pembangunan Islam (IDB) di Jeddah dan sebagainya.

MOHD HARIRI MOHAMAD DAUD,
Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar KUIM.

2 comments:

baLdi MeraH said...

oi oi..mane karya ko sindri..ni aku rase nk buat rusuhan neh..

Mazuwan Murad said...

aku kekurangan masa la sekarang. cm tak bape sempat nk menulis ag.. ehheehe.. saba..