Monday, November 06, 2006

Perjuangan Bahasa, Budaya Dan Sastera Melayu Tidak Akan Pudar

KUALA LUMPUR, 7 Nov (Bernama) -- Perjuangan bagi memartabatkan bahasa, kesusasteraan dan budaya Melayu tidak pernah pudar dan akan terus bangkit untuk menjadi agenda utama dalam cabang kehidupan, kata Pengerusi Kongres Kepentingan Bahasa, Tengku Razaleigh Hamzah.

Beliau berkata apa juga yang akan diputuskan dalam kongres tersebut tidak sekadar catatan sejarah tetapi ia perlu disertakan dengan kesungguhan dalam memastikan kejayaan pelaksanaannya.

"Saya yakin orang Melayu ada peranan yang boleh dimainkan untuk mencapai matlamat, begitu juga kerajaan di bawah pimpinan orang Melayu mempunyai peranan bagi mencapai matlamat asal," katanya dalam ucapan perasmian Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu Ke-7 di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Isnin malam.

Kongres anjuran DBP dengan kerjasama Gabungan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) akan berlangsung selama tiga hari bermula hari Isnin yang mengandungi lima siri forum.

Tengku Razaleigh menegaskan keberanian untuk meletakkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan perlu sejajar dengan persiapan seperti mengemaskini, menterjemah dan memajukan Bahasa Melayu sehingga ia boleh diterima pakai oleh semua orang.

Katanya Malaysia perlu mengambil contoh Indonesia dan Thailand yang boleh menyatukan rakyatnya yang berbilang kaum, suku dan dipisahkan dengan wilayah yang sangat besar melalui bahasa ibundanya.

"Tanpa menukar bahasa pengantar dalam sistem pendidikan mereka tetap mengatakan bahawa mereka tidak jauh ketinggalan berbanding dengan banyak negara lain seperti Afrika dan Asia yang tunduk kepada bahasa Inggeris atau bahasa bekas penjajah mereka," katanya.

Oleh itu katanya, kajian perlu dijalankan bagi menentukan kehebatan bahasa Inggeris sama ada kerana sifatnya atau kerana ilmunya, sekiranya kehebatan bahasa Inggeris terletak pada sifatnya maka kerajaan perlu menggunakan pelbagai kaedah untuk meningkatkan keupayaan penguasaan di kalangan rakyat.

"Bagaimanapun sekiranya ia hebat kerana ilmu itu penting, maka kita perlu mendalami hakikat bahawa sesuatu ilmu itu boleh ditimba melalui pelbagai bahasa," katanya.

Dalam hal ini, Tengku Razaleigh merujuk kepada negara Jepun dan Korea yang boleh menimba ilmu yang dicedok dari seluruh pelusuk dunia termasuk Perancis, Rusia dan Jerman yang diterjemahkan ke dalam bahasa ibunda masing-masing.

-- BERNAMA

No comments: