Friday, December 15, 2006

Prespektif: Latihan amali tingkat kualiti siswazah
Bersama Saifuddin Abdullah

Pembabitan serius sektor industri bantu tangani masalah pengangguran

AHAD lalu Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed, mengumumkan bahawa tempoh latihan amali mahasiswa universiti awam akan dilanjutkan sehingga enam bulan bagi membolehkan mereka mendapat pendedahan dan menimba lebih banyak pengalaman bekerja.

Ia adalah tambahan kepada tempoh latihan amali sekarang yang diadakan antara satu hingga empat bulan yang didapati tidak memadai.

Dalam pelbagai langkah yang diambil kerajaan bagi meningkatkan kualiti siswazah dari segi peluang mendapatkan pekerjaan dan mengatasi masalah siswazah menganggur, langkah terbaru ini adalah antara yang paling tepat.

Ia memberikan penekanan terhadap proses meningkatkan kualiti bakal siswazah, iaitu ketika mereka masih mahasiswa dan bukannya memperbaiki kualiti selepas mereka menjadi siswazah menganggur.

Walaupun langkah memperbaiki kualiti selepas mereka menjadi siswazah menganggur, contohnya Skim Latihan Siswazah Menganggur adalah penting dan membantu tetapi ia adalah terlambat. Malah, langkah ini tidak sepatutnya timbul.

Tugas dan tanggungjawab utama universiti ialah mendidik siswazah dengan ilmu, bukannya menjamin peluang pekerjaan. Namun, sekiranya universiti ingin menyediakan bakal siswazah dengan bekalan untuk membolehkannya mendapatkan pekerjaan yang sesuai, ini juga tidak salah.

Tetapi, apa yang perlu dilakukan itu hendaklah diselesaikan ketika masih di universiti dan bukannya disambung sehingga mereka meninggalkan universiti.

Latihan amali penting bagi menyediakan bakal siswazah dengan kemahiran kerja. Tempoh latihan amali yang akan ditambah ini menuntut kerjasama dan komitmen daripada majikan.

Masalahnya, sebelum ini pun, iaitu ketika tempoh latihan amali tidak melebihi empat bulan, ada majikan kurang serius. Maka, bagaimana pula keadaannya apabila tempoh ini ditambah?

Majikan yang tidak serius itu tidak menyediakan latihan yang bersesuaian dengan pelatih. Pelatih disuruh melakukan kerja remeh-temeh. Tidak mengapa sekiranya kerja remeh-temeh itu disuruh sebagai persediaan budaya mula bekerja dari bawah.

Tetapi, ada kalanya majikan sengaja melakukan demikian kerana menganggap tempoh latihan amali adalah peluang baginya mendapatkan khidmat pekerja murah atau percuma. Ini tidak sepatutnya berlaku.

Pada masa sama, latihan amali tidak wajar dilihat sebagai jambatan yang menghubungkan universiti dengan majikan atau industri yang dilalui bakal siswazah. Sebaliknya, latihan amali perlu menjadi tahap akhir jambatan berkenaan.

Jambatan itu perlu dimulakan dengan hubungan yang lebih akrab antara universiti dengan industri, yang berlaku dari peringkat awal mahasiswa menjejaki universiti.

Sekali lagi, walaupun konsep sebenar universiti ialah sebagai gedung ilmu dan bukannya kilang mengeluarkan pekerja, tidak salah bagi jambatan antara universiti dan industri diperbaiki termasuk dalam konteks menyediakan peluang pekerjaan bagi siswazah.

Sekiranya wujud hubungan yang lebih rapat antara universiti dan industri, maka kursus yang ditawarkan universiti boleh jadi lebih sesuai dengan pasaran pekerjaan yang disediakan industri.

Model hubungan universiti-industri yang terbaik wujud dalam tradisi Jerman yang melaksanakan dwisistem yang mempunyai universiti berasaskan kemahiran yang menekankan aspek perantisan yang memerlukan pembabitan besar daripada industri.

Model ini cuba diikuti di sini terutama dengan kerajaan menubuhkan beberapa kolej universiti kejuruteraan, teknikal dan teknologi.

Bagaimanapun, pelaksanaan model berkenaan di sebahagian kolej universiti itu boleh dipersoalkan. Sejauh mana kurikulumnya benar-benar berasaskan kemahiran? Dari segi pengajaran dan pembelajaran, adakah semua pensyarahnya berlatar belakang kemahiran?

Adakah penubuhan pusat pengajian lanjutan dalam masa yang cepat menepati tujuan sebenar penubuhannya?

Dari segi pembabitan industri, ia masih jauh daripada diharapkan. Akibatnya, perantisan, iaitu elemen terpenting model dwisistem berkenaan tidak dapat dijalankan dengan secukupnya.

Namun, latihan amali dan hubungan akrab universiti-industri bukanlah segala-galanya dalam konteks peluang siswazah mendapatkan pekerjaan. Kedua-dua perkara ini penting dari segi menyediakan bakal siswazah dengan kemahiran kerja. Tetapi, kemahiran kerja bukanlah segala-galanya.

Di samping kemahiran kerja, ada beberapa ciri lain yang dicari bakal majikan dalam diri siswazah. Ciri-cir berkenaan adalah seperti berinisiatif, proaktif, positif, kreatif, pantas belajar, penyelesai masalah, ahli pasukan, mahir berkomunikasi dan sebagainya. Pokoknya, siswazah perlu mempunyai pakej lengkap ilmu kemahiran sikap yang mantap.

Pakej ini bergantung pada keseluruhan sistem pendidikan yang disediakan universiti. Antara yang paling utama ialah kurikulum asas dan kokurikulum. Kurikulum asas yang kukuh akan memberikan pendidikan yang holistik dan mampu melahirkan siswazah berperibadi sepadu dan seimbang, yang mampu bukan saja mendapatkan pekerjaan sesuai, malah mampu berdikari dengan menjana pekerjaan sendiri, misalnya dengan menjadi usahawan.

Dalam konteks ini, bekas Presiden Universiti Harvard yang kini Pemangku Presiden universiti itu, Derek Bok (2005), dalam bukunya, Our Underachieving Colleges, menyatakan walaupun kebanyakan siswazah mencapai kemajuan dalam banyak aspek, mereka tidak mencapai tahap yang sepatutnya dalam bidang penting seperti penulisan, pemikiran kritikal, kemahiran kuantitatif dan penghujahan.

Sekiranya kita risau mengenai kemampuan siswazah kita bersaing di pentas global, Bok juga mempunyai kerisauan yang sama terhadap siswazah Amerika. Dalam rencananya (2006) bertajuk Are Colleges Failing? dalam The Boston Globe, beliau mengingatkan kini siswazah Amerika bukan saja bertanding sesama mereka tetapi juga dengan mereka dari negara seperti India dan China. Yang menariknya, kedua-dua negara itu jugalah yang menyaingi siswazah kita.

Universiti pula tidak boleh terlalu taksub dengan masalah siswazah menganggur sehingga semua kursus perlu ditawarkan mengikut kehendak pasaran pekerjaan, sehingga ada kursus yang ditutup kerana dikira tiada prospek pekerjaan.

Ini bertentangan fundamental universiti yang perlu menyediakan pendidikan am. Sebab itu, universiti ternama di luar negara, walaupun peka dengan peluang pekerjaan bagi siswazahnya, masih mempunyai kursus seperti bahasa Sanskrit, iaitu kursus yang jarang diberikan perhatian majikan dan industri.

Universiti juga tidak boleh digunakan sebagai nama sesebuah institusi semata-mata untuk menunjukkan ketinggian sesuatu kemahiran yang diajar kepada sekumpulan pelajar. Inilah yang dimaksudkan bekas Naib Canselor Universiti Malaya (2004) dalam bukunya, Universiti dan Tradisi Kecemerlangan sebagai fenomena ‘kolej panjat pokok kelapa’.

Masalah siswazah menganggur tidak boleh dilihat dan ditangani dalam hampagas atau dalam isolasi. Sebaliknya, ia perlu dilihat dan ditangani dalam kerangka yang lebih luas. Ia perlu dilihat sebagai sebahagian daripada masalah belia menganggur kerana siswazah adalah sebahagian daripada belia.

Di samping itu, kita juga perlu mempunyai dasar dan pelan tindakan yang khusus mengenai pekerjaan bagi belia, termasuk siswazah.

Klasifikasi pekerjaan yang digunakan Unit Perancang Ekonomi (EPU) hari ini, terutama bagi kategori pekerja profesional, teknikal dan berkaitan perlu dikemas kini supaya sesuai dengan perkembangan semasa pekerja berasaskan keilmuan (k-pekerja).

Manakala faktor tawaran pasaran, seperti gaji minimum, peraturan dan perundangan yang kondusif juga perlu diperbaiki.

5 comments:

SaLMy WaTeeN aBDuL LaTiF said...

salam ziarah... nice blog!!!!

Mazuwan Murad said...

Wsalam. Hai. Terima kasih. Blog saya tidak berapa bagus sangat. Lebih suka "cut and paste" pada isu-isu yang berkaitan. Selamat berkenalan.

selat_tebrau said...

jangkasa masa waktu praktikal diperpanjangkan pun xde guna...buat praktikal lama-lama tapi grad keluar jadik petani..amik la kos aper sekalipun, engineering, management, IT, Sc. Com..kadar pengangguran masih belum turun, ditambah dengan sebilagan ipta yang masih tidak diiktiraf kursusnya oleh kerajaan dan jpa sendiri.

baLdi MeraH said...

waaahhhh~~ nice nye blog uu...awww......ahahahahahha

Anonymous said...

sekadar latihan amali tidak cukup untuk dunia pekerjaan.pngk yang mantap adalah segala-galanya kalau nak ceburi bidang yang sama masa belajar.kalau nak lari kemantapan dari segi peribadi paling utama. sekali pandang orang tahu anda layak.